نسبت کاشی های ایرانی قرن شانزدهم با کاشی های دیجیتال قرن ۲۱ با تکیه بر دیدگاه های صدرایی

نویسندگان

آزاده عمادی

azadeh emadi school of communication studies, auckland university of technology

چکیده

در این مقاله کاشی کاری های معماری قرن 16 میلادی/ 9 هجری ایران و کاشی های تصویر متحرک دیجیتالی ( digital tiles of moving image) در کنار یکدیگر بررسی می شوند تا به کشف قابلیت هایی نوین در فراسوی تصویر رؤیت شده بپردازیم. هر دوی این نمونه از کاشی ها، هنگامی که به عنوان یک بخش کوچک از تصویری بزرگتر در نظر گرفته به نظر ساکن و بی حرکت می رسند اما چنانکه در نظریه «حرکت جوهری» ملاصدرا بحث شده، در قلمرو جوهر نوعی حرکت درونی و نادیدنی رخ می دهد. به واسطه این تغییر و حرکت درونی، وجوهی از ذات الوهی مداوماً در وجود موجودات متجلی می شود دیدگاه منحصر به فرد صدرا در باب وجود گویای آن است که تمام ذی وجودات زنده و نازنده به عنوان تجلیات ذات الوهی دارای تجاربی خاص از جهان هستند؛ توجه به این نکته که یک تصویر، یک کاشی یا یک پیکسل، به عنوان یک ذی وجود، دارای تجاربی خاص است می تواند راهگشای مسیرهای نوین برای اندیشیدن به آفرینش تصاویر متحرک دیجیتالی باشد. تصاویری که می توانند آنچه از ادراک انسان مخفی است را آشکار کنند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

توسعه بنگاه های قرن 21 با تکیه بر تکنولوژی، مصرف کننده

تغییرات تکنولوژیکی، زمینه را برای ارضای نیازهای متنوع مشتریان فراهم می نماید. در قرن آینده چهره سازمان ها و بنگاه ها برای پاسخگویی به محیط دگرگون می شود. حرکت از اتوماسیون نقطه ای تا جزایر اتوماسیون تولید یکپارچه کامپیوتری (CIM) در نهایت بحث بنگاه های پیشرفته (EE) خواهد بود. بروز تکثر در سلیقه مشتریان موجب "انوه زدایی" در فرایند تولید می گردد و کاهش دسته های تولید و در نهایت به هم خوردن توازن ت...

متن کامل

بررسی نقوش کاشی های زرینة فام آوه از دورة ایلخانیان

طی فعالیت میدانی نجات‌بخشی در بنای فضل بن سلیمان برای نخستین بار، در منطقة آوه از استان مرکزی، تعدادی بسیاری کاشی‌زرین‌فام با تاریخ قیدشده بر روی آن‌ها (684ق) به دست آمد. در راستای شناسایی بیشتر این هنر در منطقة آوه، از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی و با روش توصیفی- تحلیلی، نمونه‌هایی جهت بررسی و مطالعه انتخاب شدند. سؤالات اصلی پژوهش عبارت‌اند از: 1. عناصر اصلی تزیینی کاشی‌های زرین‌فام آوه ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
کیمیای هنر

جلد ۴، شماره ۱۷، صفحات ۱۶-۳۱

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023